سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگیهای یک رژیم لاغری سالم چیست؟

اکنون، مردم برای کم کردن وزن خود و رسیدن به اندامی متناسب و بدنی سالم به راه‌های مختلف متوسل شده و کارهای مختلفی انجام می‌دهند. انواع رژیم‌های لاغری، نمونه‌هایی از همین موارد هستند که با نتایج مختلفی نیز همراهند.

با بالا گرفتن این کار، اکنون ارائه این برنامه‌های غذایی به بخش بزرگ و مهمی در زندگی افراد تبدیل شده است. در مقابل نسخه‌ها و رژیم‌های مثبت و علمی که برای کاهش وزن ارائه می‌شود، متاسفانه برخی موارد نیز بدون آگاهی از مکانیسم بدن بوده و به آن آسیب می‌رسانند.

در ادامه مطلب به مواردی می‌پردازیم که یک رژیم لاغری سالم داراست.

ویژگی‌هایی رژیم لاغری سالم

کم شدن وزن با شیبی ملایم و حساب شده:

توصیه می‌شود از رژیم‌های افراطی که به شما وعده کاهش وزن فوری در زمانی کوتاه را می‌دهند به شدت پرهیز کنید. این دستورات لاغری اغلب جنبه تجاری داشته و با تبلیغات وسیع انجام می‌شوند و در عمل کار چندانی از پیش نمی‌برند. بهترین رژیم لاغری موردی است که بتواند کم کردن وزن را در پروسه‌ای معقول و در زمان قابل قبول ارائه دهد.

توجه به نیازهای اساسی بدن: در اغلب رژیم‌های لاغری، مصرف برخی مواد غذایی کاهش یافته یا به‌کلی منع می‌شود. اما این به‌معنای بی‌توجهی به نیازهای اصلی بدن به مواد گوناگون نیست. حذف مواد بدون جایگزین می‌تواند تاثیرات نامطلوب و گاه جبران‌ناپذیری در سلامتی افراد به‌جا بگذارد. بنابراین لازم است در هر رژیم غذایی که انتخاب می‌کنیم به این نکته مهم و ساختاری توجه داشته باشیم و همه مواد مغذی و لازم برای بدن را حتما در لیست غذای رژیمی خود لحاظ کنیم. اما می‌توان با صلاحدید کارشناس تغذیه مقادیر آنها را تاحدودی تغییر داد.

حذف چربی‌های اضافه: برخی رژیم‌های ناسالم لاغری، به اشتباه حجم زیادی از بافت ماهیچه‌ای بدن را هدف قرار داده و از بین می‌برند. این در حالی است که یک رژیم سالم باید بتواند ضمن حذف چربی‌های اضافه، بافت‌های مفید را حفظ کرده و گسترش دهد. با توجه به رویکرد برخی ورزشکاران به این رژیم‌های غذایی، توجه به حفظ بافت ماهیچه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است.

جلوگیری از دهیدراته شدن: رژیم‌ لاغری عجولانه و فوری، اغلب با کاهش مقدار زیادی از آب بدن همراه است. در حالی که سلول‌ها و دستگاه‌های مختلف بدن برای انجام طبیعی کارهای خود نیاز شدیدی به آب دارند. کاهش یا حذف این ماده حیاتی اغلب به آسیب‌های جدی و خطرناکی منجر می‌شود که گاه قابل جبران نیز نیستند.

کاهش وزن باید به‌راحتی و بدون گرسنگی انجام شود: رژیم گرفتن به معنای گرسنگی کشیدن نیست، بلکه کم کردن وزن باید به‌راحتی و بدون تغییر بزرگی در برنامه زندگی شما اجرا شود. حذف تحرک بدنی یا ورزش در رژیم سالم به‌هیچ‌عنوان قابل قبول نیست.

رژیم‌های غذایی که بدن را در گرسنگی و فقر غذایی نگه می‌دارند محکوم به شکست هستند. این برنامه‌ها خیلی زود جای خود را به اشتهای شدید و عطش بیشتر برای مصرف غذا داده و نهایتا به چاقی منتهی می‌شوند.

در رژیم‌های سالم، مواد طبیعی مصرف می‌شوند: در هر رژیم لاغری مقدار قابل توجهی از چربی و مواد قندی از برنامه غذایی حذف می‌شود. اما اگر برنامه مناسبی برای مصرف مابقی این مقدار وجود نداشته باشد، می‌تواند به بدن آسیب برساند. چربی‌های ترانس و اشباع و قندهای مصنوعی از مواردی هستند که حذف آنها از برنامه غذایی، ضمن کاهش وزن به حفظ سلامتی هم کمک زیادی می‌کند. با استفاده از چربی مفید و قندهای طبیعی به‌خوبی می‌توان انرژی مورد نیاز بدن را بدون آسیب رساندن به آن تامین نمود.

کلام پایانی

به‌طور خلاصه یک رژیم لاغری سالم، بدون ایجاد فقر غذایی یا کمبود آب و بدون احساس ناراحتی، با حذف مواد غیرطبیعی و مقادیر اضافه غذا وزن شما را کاهش می‌دهد. رعایت رژیم باید با مصرف مواد مغذی و تحرک بدنی همراه بوده و در تمام مدت سلامتی فرد تحت کنترل باشد.