سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رابطه رژیم لاغری و سلامتی در افراد چیست؟

آیا اجرای رژیم لاغری به سلامتی افراد کمک می‌کند؟

برای انتخاب یک ر‌ژیم غذایی مناسب که ضمن کم کردن وزن در تامین نیازهای بدن هم موثر باشد، تحقیق زیادی لازم است. انتخاب رژیم مناسب به عوامل مختلفی از قبیل سن، شرایط بدن و ساختار فیزیولوژیک افراد نیز بستگی دارد. به این معنا که نمی‌توان رژیم لاغری یکسانی را برای همه افراد پیشنهاد داد.

 متاسفانه بسیاری از دستورات رژیمی غیر علمی، یا قادر به کاهش آنچنانی اضافه وزن افراد نیستند و یا این کار را با به‌خطر انداختن سلامتی افراد انجام می‌دهند. برخی هم تنها برای مدتی وزن را کاهش داده و بعد از مدتی با موجی از افزایش وزن، بی‌نتیجه یا حتی مضر می‌شوند.

از رژیم‌های سالم لاغری چه می‌دانیم؟

در مقابل این موارد، کلینیک‌های سلامت و زیبایی و پزشکان متخصص و کارآزموده‌ای در این رشته وجود دارند که برنامه‌های غذایی علمی با هدف کم کردن حساب شده وزن ارائه می‌دهند. این برنامه‌ها با نام‌های مختلف، همگی هدف یکسانی دارند که چیزی جز کاهش وزن و به‌دست آوردن تناسب اندام نیست. موردی که اگر با تحرک و انجام حرکات ورزشی همراه شود، بی‌شک نتایج فوق‌العاده‌ای به‌همراه خواهد داشت.

این نوع رژیم‌ها برای همه افراد قابل اجرا نیستند و دلایلی مانند بیماری‌های دستگاه گوارشی مانع از انجام آنها می‌گردد. خوشبختانه برای افرادی که به دلایل مختلف قادر به انجام حرکات ورزشی یا گرفتن رژیم لاغری نیستند، روش‌های درمانی مفیدی مانند جراحی‌ معده می‌تواند جایگزین شود. 

رژیم لاغری چگونه به سلامتی بخش‌های مختلف بدن کمک می‌کند؟

اینکه چاقی می‌تواند موجب بروز یا تشدید بسیاری از بیماری‌ها گردد، سالهاست که دیگر یک فرضیه نیست و شواهد علمی آن را ثابت کرده است.

تقریبا همه بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای مانند دیابت، نارسایی و بیماری‌های قلبی و تنفسی و بسیاری از موارد دیگر هم یا ریشه در چاقی دارند یا با افزایش وزن تشدید می‌شوند.

از طرفی عضلات، مفاصل و حتی استخوان‌های بدن هم زیر بار اضافه وزن آسیب دیده و حالت طبیعی و کارایی خود را از دست می‌دهند. وزن اضافه، خون‌رسانی و عملکرد دستگاه‌های داخلی بدن مانند کلیه‌ها و کبد را نیز دچار مشکل می‌کند. چربی اضافه که خود را به شکل افزایش وزن نشان می‌دهد می‌تواند مقدمه‌ای بر مشکلاتی مانند کبد چرب، دیابت و تصلب شرائین یا گرفتگی عروق باشد.

برای رفع این مشکلات، می‌توان با رژیم مناسب لاغری بر پایه علمی و همراه با داشتن تحرک کافی و نیز رعایت اصول بهداشت تغذیه به وزن ایده‌آل دست یافت. به این ترتیب هم سلامتی و هم زیبایی اندام را به‌طور همزمان به‌دست خواهید آورد.

بهترین رژیم لاغری کدام است؟

در کنار پرسش‌های فراوان برای رسیدن به روش‌های مفید کاهش وزن و انواع رژ‌یم لاغری، همواره این سوال مطرح است که کدام رژیم بهتر و مفیدتر است؟ به صراحت باید گفت روش‌های مختلف برای افرادی با شرایط گوناگون مفید بوده و تشخیص این موضوع نیز به عهده متخصصین این رشته است.

بسته به شرایط سنی، جسمی و الزامات بدنی، انتخاب نوع این رژیم‌ها در افراد با یکدیگر متفاوت است. چنانکه برخی افراد اصولا مجاز به رژیم گرفتن نیستند و در صورت نیاز به کم کردن وزن، باید از سایر روش‌ها مانند جراحی‌های کاهشی یا ورزش‌های استقامتی برای این منظور استفاده کنند.

کلام آخر

در مجموع باید بدانیم که تلاش برای لاغری زمینه‌ای برای سلامتی است که از راه‌های مختلف ازجمله گرفتن ‌رژیم لاغری در کنار ورزش و تغذیه سالم به‌دست می‌آید. اما برای افرادی که محدودیت در این روش‌ها دارند نیز انجام جراحی‌های کاهش وزن امکان‌پذیر بوده و به تشخیص پزشک متخصص انجام می‌شود.