سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا رژیم لاغری به تنهایی قادر به کاهش وزن ماندگار در افراد است؟

آیا رژیم لاغری بی‌بازگشت یک رویاست؟

برای آنکه نتایج رژ‌یمی را که برای کاهش وزن گرفته‌ایم حفظ کنیم، نخست باید از مکانیسم این کار آگاه باشیم. برای مثال در برخی ر‌ژیم‌های لاغری، بجای کاهش چربی که عامل اصلی اضافه وزن محسوب می‌شود، آب بدن کاهش یافته و سلول‌ها فقیر می‌شوند.

این نوع لاغری خیلی زود و با گذشت مدت کوتاهی به حالت اولیه بازمی‌گردد. در این حالت، پس از مدتی تنها چیزی که نصیب بدن می‌شود تشنگی و ضعف مفرط است. موردی که می‌تواند انگیزه‌ای برای مصرف بیشتر مواد غذایی چرب، شیرین و پرکالری باشد و در نهایت به افزایش وزن بیشتر منجر شود.

اما رژیم گرفتن به قصد لاغری، همیشه هم تا این حد ناامید کننده نیست! رژیم‌های مناسبی با کالری کم وجود دارند که با آنها می‌توان ضمن حفظ سلامتی و همراه با رساندن مواد کافی به بدن، وزن را کاهش داد.

موضوع مهم این است که نه تنها نوع رژیم بلکه سایر رفتارها و سبک زندگی ما نیز بر این موضوع و تعیین وضعیت فیزیکی، وزن و توده بدنی موثرند. از جمله نمی‌توان از تاثیر تحرک بدنی و نوع و زمان تغذیه افراد در وزن آنها چشم پوشی کرد.

چگونه لاغری پایدار را تجربه کنیم؟

باید پذیرفت که حتی بهترین ر‌ژیم لاغری هم بدون آنکه با مراعات نکات دیگر در رابطه با حفظ وزن همراه باشد، موفق نخواهد بود. اما این نکات و ویژگی‌ها کدامند؟

تحرک بدنی، شرط اول حفظ تعادل در وزن:

 افزایش وزن رابطه مستقیمی با کالری دریافتی دارد. به همین جهت، اگر بتوان مقدار قابل ملاحظه‌ای از کالری دریافتی را مصرف نمود، کنترل وزن بسیار آسان‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند که این کار را با ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهید یا رقص، با کارهای جسمانی یا راهپیمایی روزانه، مهم این است که بتوانید نسبت دریافت کالری روزانه را با مصرف آن به تعادل برسانید.

خوب غذا بخوریم و لاغر بمانیم!

یکی دیگر از راهکارهای مفید و موثر برای ثابت و متعادل نگه‌ داشتن وزن بدن، مصرف درست، به اندازه و بموقع غذاست. شاید باورش سخت باشد اما برای بسیاری از افراد، راه حل مشکل چاقی، رعایت زمان و میزان غذایی است که مصرف می‌کنند.

مصرف غذا در زمان نامناسب نه‌تنها نیاز بدن را به مواد لازم برطرف نمی‌کند، بلکه موجب انباشته شدن توده چربی و حجیم و نامتناسب شدن اندام‌ها شده و علاوه بر چاقی بیماری‌هایی را نیز بدنبال خواهد آورد.

جنگ با ریشه‌های ارثی چاقی

یکی از موانع بزرگ در حفظ نتایج رژیم لاغری، مشکلات ژنتیکی است که افراد دارای زمینه ارثی افزایش وزن را در رژیم‌های کاهش وزن ناکام می‌گذارد. اما خوشبختانه این پایان داستان نیست.

در کنار انواع رژیم‌های لاغری، جراحی‌های مخصوص برای این کار نیز ابداع شده است. برای افرادی با مشکلات جدی در این زمینه و به تشخیص پزشک متخصص، اجرای همزمان ر‌ژیم و اعمال جراحی دستگاه گوارشی که با کاهش اشتها همراه هستند می‌تواند بسیار مفید و کارساز باشد.

اگر کار به این ترتیب از پیش برود، به‌جرات می‌توان گفت حتی چاقی ارثی هم نخواهد توانست تاثیر رژیم لاغری را خنثی کند.

تعادل در خواب یعنی تعادل در وزن

نتایج تحقیقات سال‌های اخیر در کلینیک‌های سلامتی نشان می‌دهد که خواب کافی به‌دلایل مختلف می‌تواند رژیم لاغری را موفقیت‌آمیز‌ و تثبیت کند. این کار با تنظیم سوخت و ساز و هورمون‌های بدن به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر موارد پزشکی، تاثیر روانی خواب کامل بر کاهش وزن از جهت نظم در ساعت بیولوژیک بدن نیز بسیار جالب است. از نظر علمی ثابت شده که خواب بموقع و کافی، عملکرد هورمون‌های جذب چربی را در بدن به تعادل می‌رساند.

کلام آخر

این روزها کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن با انواع رژ‌یم لاغری بسیار متداول و پرطرفدار است. اما باید اذعان کرد موفقیت این نوع رژیم، به عوامل متعددی بستگی دارد. از مهم‌ترین این موارد تحرک بدنی، رعایت عادات غذایی سالم و خواب منظم را می‌توان نام برد.